28 жовтня проект російського геймдева під назвою «Калібр» відчинив двері для всіх бажаючих: розпочалося відкрите бета-тестування. Створенням гри займалася компанія 1C Game Studios, а як видавець виступив знайомий багатьом гравцям Wargaming, який відомий своїми розрахованими на багато користувачів баталіями з моделлю поширення free-to-play.
Якщо в кратце, це ММО-шутер про сучасний спецназ. Гра пропонує геймерам 2 основних режими: PVP у форматі 4 х 4 та PVE із битвами проти штучного інтелекту. Девелопери зробили ставку на реалізм та детально пропрацювали зовнішній вигляд зброї, екіпірування та візуальні спецефекти. Любителям вітчизняного озброєння та спецпідрозділів однозначно варто ознайомитись із продуктом. Але що робити іншим? Чи варто витрачати на гру свій час? Навіщо вона потрібна, коли є надреалістичний Escape From Tarkov? Чи готовий продукт до релізу? На всі ці, а також інші питання, ми постараємося сьогодні відповісти, і розберемося наскільки «крупнокаліберним» виявився проект.
Перший запуск та вибір класу
При першому запуску Caliber в кращих традиціях жанру вам запропонують пройти навчання, але якщо хочеться освоювати основи безпосередньо в бою, вас ніхто не змушує вислуховувати настанови командира на навчальному полігоні. У перші хвилини вас познайомлять із керуванням та ключовими механіками. За проходження курсу молодого бійця ви отримаєте винагороду у вигляді внутрішньоігрової валюти, яку можна витрачати на прокачування здібностей оперативників та на купівлю різних бустерів, наприклад. До речі, як і в інших грах від Wargaming, практично всі товари можна придбати і за реальні гроші.
Далі вам запропонують вибрати один із чотирьох класів:
- Штурмовик – мобільний боєць ближньої та середньої дистанції. Має середні показники здоров’я, але пересувається дуже швидко. Мабуть, підійде для геймерів, що люблять активний і динамічний геймплей, який дозволяє перебувати в гущавині подій. Однак врахуйте, через те, що ви постійно знаходитиметеся на передовій, супротивники будуть вибирати в якості першочергової мети саме вас. Тому було б непогано розпочинати гру в парі з другом, якому подобається класи підтримки.
- Медик – максимально клішований клас, який, ви не повірите, лікує. Як зазвичай користується найменшою популярністю серед гравців, тому що має в арсеналі найслабшу зброю, адже «моя рубати сокирою», чи не так? Потрібно бігти вперед та знищувати все, що трапляється на очі. Адже ви завантажили саме шутер, а не симулятор лікарні, чи не так?
- Підтримка – танк у класичному розумінні слова. Повільна, неповоротка консервна банка, що має ручний кулемет і найтовстіший Health-бар. Напевно, найпростіший, не вимогливий до скіла клас із усіх.
- Снайпер – улюблений клас геймерів у всіх шутерах, який сидить десь далеко і роздає хедшоти. Має низьку мобільність і слабкі можливості в контактному бою, але вкрай ефективний на далеких дистанціях.
Кожен клас відрізняється від інших не лише характеристиками та озброєнням, а й навичками. Снайпер, наприклад, вміє завдавати підвищеної шкоди в голову при активації своєї здатності. Медик виявляє супротивників у диму. Танк збільшує кількість здоров’я на обмежений термін. А штурмовик концентрується та краще контролює віддачу.
Після того, як ви визначилися зі своєю роллю на боротьбі, розробники пропонують вам відразу кинутися в бій. Однак деякі обмеження все ж таки присутні.
Класичний набір режимів
Спочатку гравцеві доступно лише PVE, тобто спільна гра з іншими користувачами проти ботів. Як правило, зводиться до того, що вас та ще трьох гравців висаджують у певній локації для того, щоб ліквідувати терористів, врятувати заручників тощо. Вибирати місцевість не можна, щоразу вам трапляється одна з п’яти рандомних місій:
- Торговий центр
- Село
- Пальмова дорога
- Резиденція Еміру
- Караван-сарай
По досягненню третього рівня аккаунта відкриваються битви 4 х 4. Режим складається з раундів: для перемоги потрібно виграти три. Мета – або знищити супротивника, або захопити точки. На даний момент виглядає дуже простим гейм-дизайнерським рішенням, у якому гравців просто зіштовхують один з одним на певній території. Жодних механік воскресіння чи зміни складу групи не передбачено. Матчі закінчуються дуже швидко і, на наш погляд, не мають якогось цікавого задуму. Просто вбий або уб’ють тебе. Але до цього ми ще повернемось.
З 11 рівня відкривається доступ до спецоперацій, що є ускладненою версією звичайного PVE. Включається friendly fire, кількість боєприпасів обмежується, а боти стають дуже злими. Нагорода за участь у цьому режимі, очевидно, підвищена. Загалом спецоперації — це своєрідний челендж у світі «Калібр» для хардкорних гравців.
Сеттинг та реалізм
Навколишній світ не відрізняється високою деталізацією, але всі локації не виглядають порожніми та нудними. Є руйновані укриття, різноманітні будови та правдоподібні погодні явища. Проте розробники і не робили на цьому упору. Ключова особливість будь-якого шутера – стрілянина, гармати і вибухи, як не крути. І варто віддати девелоперам належне, постаралися вони на славу.
Усіх оперативників взято з реально існуючих підрозділів. Є маса різного озброєння, що відрізняється за характеристиками та поведінкою. Модельки бійців виконані дуже якісно та мають свої відмінні риси. Все ж таки рівень реалізму в грі не дотягує до абсолюту Escape From Tarkov, але тут це і не потрібно. Проект замислювався як невибагливий до системних ресурсів, тому не варто розраховувати на «вау, дивись, тут кожна гільза взаємодіє з оточенням, а формою оперативника кожна складочка рухається під час руху».
Основи геймплею та ключові механіки
Розробники зробили ставку на командну роботу гравців, але вийшло це так як. Основа будь-якої взаємодії класів – залежність гравців один від одного. Танк повинен вбирати багато шкоди грамотним використанням здібностей за підтримки лікаря. Снайпер – тримати хорошу позицію позаду напарників. Штурмовик – обходити опонентів із флангів та збирати інформацію для союзників. А медик стежитиме за станом своїх братів по зброї.
Але за фактом, виходить, що взаємодіє з напарниками лише лікар, який роздає лікування праворуч і ліворуч. Інші можуть робити, що хочуть, аби вбивали і не вмирали. Тобто немає жодної залежності від здібностей союзників. Було б чудово побачити, як снайпер грає в парі з будь-яким саппортом, який допомагає першому виявляти ворогів і постачає його патронами. І при цьому має сильну зброю у ближньому бою, щоб постояти за свого ворошилівського стрільця, коли його обходять із тилу.
Медик повинен мати не одну здатність, а кілька. Скажімо, АОЕ кволий, таргетний та періодичний. Це допоможе підлаштувати здібності під конкретну ситуацію, та й урізноманітнить геймплей. Танку явно не вистачає баффів для мобільного штурмовика, щоби другий не вмирав під сильним натиском. І так далі.
Тобто хотілося б бачити безліч варіацій взаємодії класів між собою, а не просто «я біжу, стріляю, а ти, медик, хіль!».
Загалом, грі явно не вистачає різноманітності. Усі противники «рівні, як у підбір». У них немає якихось унікальних характеристик, які змушували б застосовувати проти них певну тактику. Вони ніяк не взаємодіють між собою для того, щоб ударити у слабке місце групи гравців. Вони однаково вразливі для стрілецької зброї і таке інше. Всі карти побудовані за схожою структурою. У грі мізерна різноманітність завдань зі схожими цілями.
Але за що хочеться похвалити «Калібр», то це за озброєння. Воно не лише детально опрацьоване, а й має унікальні поведінкові особливості. З кожним новим оперативником відчуваєш, що доводиться змінювати вже відточені рухи миші. Тобто віддача кожної гармати сильно відрізняється від іншої. Те саме стосується і розкиду, який є індивідуальним для кожної гармати. Загалом стрілянина виглядає реалістично і дуже приємно відчувається.
Післясмак, висновок, плюси та мінуси
Після тривалого часу, проведеного у грі, у нас склалося враження, що проект дуже схожий на The Division. Посудіть самі:
- Різні класи з унікальними можливостями.
- PVE-режим із різноманітними картами.
- PVP-режим формату 4х4.
- Хардкорний режим завдань кооперативного проходження.
Тільки-но вийшла версія на мінімалках і без відкритого світу. Оперативники мають невеликий набір відмінних рис. Слабка різноманітність у PVP-режимі. Мало завдань. Скромні можливості кастомізації. Відсутність сюжету.
Безумовно, було б безглуздо очікувати все це в грі з безкоштовною моделлю поширення, яка орієнтована на слабкі комп’ютери. Але хочеться бачити трохи більше. Як і говорилося вище, проекту не вистачає різноманітності і видно, як розробники з кожним місяцем додають дедалі більше контенту, але цього мало. Сподіваємося, що після роботи над помилками на проект чекатиме світле майбутнє, тим більше, що він близький за духом вітчизняним геймерам.
Переваги
- Безкоштовна модель поширення
- Опрацьовані бійці та озброєння
- Приємна стрілянина
- Низькі вимоги до заліза
Недоліки
- Він один, але дуже серйозний — слабка різноманітність, починаючи від здібностей бійців і до режимів