Crossout – готує гравців на той час, коли левова частка населення Землі вимре через війни і техногенних катастроф, а що залишилися будуть боротися один з одним за виживання. Це суворий постапокаліптичний світ, і головна цінність в ньому – бойові машини. Чим крутіше «тачка», тим вище шанс забратися на вершину місцевої харчового ланцюжка.
Пам’ятайте, як в дитинстві ви збирали з підручних матеріалів машинки? Плювати, що всі вони були схожі на чудовисько Франкенштейна: колеса різних розмірів і дизайн «куди зміг, туди і приліпив». Їздить, та й добре.
Crossout змусить згадати ці навички. Тут вам належить стати інженером-конструктором, оскільки заводів більше немає і покладатися можна тільки на свої сили. У місцевих інженерів, звичайно, можна роздобути деталі і креслення, але вийшла машина годиться хіба тільки для того, щоб на її базі створити власну модель. А можна і зовсім зібрати автомобіль з нуля.
Життя в Crossout починається з гаража, і в ньому доведеться провести не менше часу, ніж в боях.
Зберися, ганчірка, ти ж машина
► Склад початківця рейдера схожий на типову дачу: тут зберігається безліч непотребу, який не зрозуміло, куди подіти, але шкода викидати.
Для складання автомобіля знадобиться кілька десятків деталей. В теорії можна просто почепити на раму кузов, двигун і колеса, і така машина поїде. Але перший же постріл обірве життя цього жалюгідного створення. Тому в доважок не завадить обшити корпус бронею і встановити пару кулеметів.
Роль броні буде грати всякий непотріб (постапокаліпсіс адже): шматки забору, решітки, частини інших машин і навіть літаків і багато іншого. Будь-яку деталь можна прикріпити до іншої. Виходять, як правило, своєрідні конструкції на колесах і гусеницях. Зате креслення створених машин можна зберегти і використовувати в майбутньому.
Більш того, розробники додали нову опцію: відтепер кожен бажаючий може виставити свій автомобіль на загальний огляд в спеціальному розділі та поділитися кресленням з іншими гравцями. Завантаживши таке креслення, можна відтворити чужу машину у себе в гаражі. Звичайно, за умови, що є всі потрібні для цього деталі.
► Творців явно надихали вархаммеровскі орки. Всім Waaaagh!
Отримати деталі можна кількома способами. По-перше, з кожним рівнем репутації (тут вони замінюють рівні персонажа) їх буде видавати фракція, на яку ви працюєте.
До речі, фракцій чотири. Перша – загальна для всіх, і на неї потрібно горбатитися перші десять рівнів. Потім можна вибрати одну з трьох інших. У кожної з них свій набір деталей і зброї: для легких, середніх і важких машин.
По-друге, деталі видаються, якщо ваша команда перемогла в бою і ваш внесок в цю перемогу був істотним. По-третє, їх можна просто купити на внутрішньоігровому ринку. Ну і по-четверте, зробити самому.
Від того, як зібрана машина, залежить її поведінка в бою. Наприклад, якщо задня частина важче передньої, то після першого ж пострілу машина просто перекинеться. Тому потрібно робити довгу базу з безліччю коліс або обтяжувати «ніс». Баланс конструкції впливає на все: маневреність, швидкість, шанс перевернутися і так далі.
► Ось так робити не треба. Якщо, звичайно, ви не хочете весь бій милуватися небокраєм.
► Майже та ж машина в розібраному вигляді. Зараз вона схожа на купу сміття, розкиданого в гаражі.
У кожної машини є кілька основних параметрів. «Окуляри потужності» – умовний показник, який свідчить про те, наскільки серйозно обладнаний автомобіль. «Структура» визначає «окуляри здоров’я» вашого чотириколісного (або гусеничного) одного. Чим вище «Енергія», тим більше смертоносних іграшок можна навішати на корпус, а від «Ваги» залежить поведінка машини в бою.
Завдання кожного в Crossout – знайти ідеальний баланс між цими показниками відповідно до тактики в бою. Можна створити легку і швидку машинку з легкою зброєю чи справжній танк. Тут вже кому що більше подобається.
► Таку махину непросто знищити, але через свою неповороткість і повільність вона може стати легкою здобиччю.
До чого це все?
Самі бої розбиті на три типи: місії (PvP), рейди (PvE) і бійки (PvP Deathmatch). Правда, в бійках гравці поки не діляться на команди по рівнях, так що великий шанс зустріти супротивника собі не по зубах.
У місіях беруть участь шістнадцять гравців – по вісім у кожній команді. Якщо людей не вистачає, гра додає спамерських пошукових роботів. До речі, це непоганий варіант для новачків. Досвіду і бонусів за комп’ютерних ворогів дають стільки ж, а знищити їх набагато простіше.
Штучний інтелект поки кульгає. Реальні гравці акуратно просуваються вперед по карті, а ось боти з криком «на барикади!» летять прямо в натовп ворогів, де і знаходять безславну кончину в перші хвилини матчу.
► Не завжди машина схожа на породження фантазії божевільного орка. Деяким майстрам дизайну вдається створити пристойні на вигляд зразки.
PvP-місіям не вистачає різноманітності. Зараз в ротації з десяток карт, чотири з яких додали вже після початку тестування. Режим, по суті, один – захоплення бази, ворожої або нейтрально].
Ще один мінус, над яким Gaijin ще належить попрацювати, – система нарахування очок. Наприклад, якщо в ході бою ви не завдали значної шкоди, нікого не знищили і не захопили базу, то навіть у разі перемоги команди очок не отримаєте. Взагалі.
Зате очки за знищення противників будуть нараховані незалежно від того, програла ваша команда або виграла. Перемога чи поразка впливають тільки на можливість отримання деталей. Той, хто програв нічого не отримає точно, а ось який переміг може.
У PvE-рейдах завдань більше: знищення збройних вишок, супровід, захоплення вантажу, захист об’єктів тощо. Групі гравців належить виконати основне завдання і паралельно битися з ботами. У рейдах, як і в місіях, нараховують очки репутації (досвіду), а за перемогу дають унікальні матеріали, які більше ніяк не одержати.
З самого старту тестування розробники щільно взялися за цей напрямок, і зараз гравців чекає багато різних завдань, більшість з яких доступні ще й на трьох рівнях складності.
► Бамблбs вже не той. Тут йому немає потреби ховати гармати під обшивкою.
Найцінніше в Crossout ресурси і деталі. Гроші теж є, але витрачати їх можна тільки на ринку, він же аукціон. Сюди гравці виставляють предмети, які їм вдалося створити або десь роздобути. Економіку і то, як на неї впливає Донат, оцінити поки складно.
Як це все відбувається
Воювати в Crossout весело. Будь-яку деталь на машині можна зруйнувати. Щоб вивести супротивника з ладу, зовсім не обов’язково знищувати його автомобіль – досить отстрелить знаряддя або колеса. Втративши колеса, машина почне кренитися, а якщо з якогось одного боку коліс не залишиться взагалі, то продовжувати бій буде важко.
У той же час, якщо у машини втрачено всю броню з одного боку, зміниться баланс ваги і вона почне просто огидно поводитися при поворотах. Загалом, до кінця бою переможці звичай виглядають як команда пошарпаних піратів: без коліс, гармат і половини деталей.
► Його бій явно добігає кінця. У Crossout важко вижити без зброї і половини коліс. Залишається одне – тікати.
► Дим з двигуна, двох коліс вже немає, а в магазині останній патрон. Але перемога все ще можлива, головне – не здаватися.
Єдине, що дещо вибивається із загальної механіки, – відсутність пошкоджень при падінні з висоти. Від зіткнення деталі відвалитися можуть, від пострілу теж, а ось якщо впасти з двадцятиметрової висоти, з машиною нічогісінько не станеться.
Як зробити гармату
Розробники роблять велику ставку на крафт. Він навіть винесено в слоган: Craft, Ride, Destroy!
Правда, зараз система крафта здається примітивною і нелогічною. Щоб зробити синю, рідкісну, річ, необхідно кілька звичайних білих деталей. На бузкову, епічну, піде кілька синіх, на героїчну помаранчеву – кілька бузкових.
Білі деталі можна отримати в PvP-місіях, а потім вже, відштовхуючись від них, створювати речі рівнем вище. Причому дещо в цьому просто вражає уяву. Наприклад, щоб зробити гармату, знадобиться кабіна (!), Колесо (!!) і шматок паркану (ну, цим хоч вбити можна). Така каша виходить.
А потім розробники оновили систему крафта. Відтепер можна з’єднати три однакові деталі, отримавши одну, але з випадковим поліпшеним параметром. Таким чином, наприклад, можна створити гармату, яка буде точніше стріляти або повільніше нагріватися.
Радість впізнавання
У Пустищі я повертався з деяким побоюванням. Хто знає, що (чи кого) тут тепер зустрінеш? Однак, коли нові товариші покликали в рейд, я вирішив не відмовлятися: місію треба було якось виконувати.
Нарешті ми опинилися в потрібному місці. Заревли потужні мотори, запалилися десятки фар … Через скелі на нас виїхав «Левіафан» у вигляді … величезного унітазу, утиканий кулеметами і гарматами. «Дещо ніколи не змінюється», – задоволено посміхнувся я і натиснув на гашетку.
Формула Crossout все та ж: спочатку збираєте машину з того, що знайшли в гаражі, а потім сідайте за кермо і намагаєтеся перетворити всіх навколо в купи понівеченого металобрухту. І це працює. А гравці через два роки після початку тестування, як і раніше користуються цією простою формулою, щоб збирати і об’їжджати найхимерніші пепелаци (переважно на колісному ходу).
Ось. Зібрав … е е е … холодильник. Пельмені морозити.
Готуйтеся до того, що б про більшу частину часу ви будете по своїй волі просиджувати в ангарі і один за іншим конструювати божевільні агрегати. Так, тут існують певні закони, порушити які вийде при всьому бажанні. Колеса або гусениці чіпляється тільки до особливих рам, обов’язково повинна бути кабіна … ну і в обмеження по енергії і числа деталей будьте ласкаві влізти.
В іншому – будуйте що хочете. Хоч копії реальних автомобілів, хоч бронепоїзди прибульців.
Трапляються і дуже симпатичні машини.
Зібрали кавомашину на колесах? Прекрасно, вирушаємо воювати. Тут своя радість: навіть з урахуванням існування популярних, «робочих», схем водій ніколи не знає, чого очікувати від ворожої команди. Он на радарі червона точка: наближається техніка ворога. Які у неї знаряддя, де вони стоять … і чи є взагалі? Де вразливі місця і чого побоюватися? На всі ці питання треба знайти відповіді за пару митей … а то доведеться насолоджуватися місцевими видами з вигорілій кабіни.
У цьому – найсильніша сторона Crossout, і я радий написати, що тут все на місці.
До вигоріліої кабіни залишилося зовсім небагато.
Гіркота впізнавання
Скоро мені довелося зіткнутися з іншими «старими знайомими». Чи не найприємніша зустріч; я волів би ще раз поборотися з унітазом на колесах. Справа в тому, що в моєму загоні знову опинилися вони – таємничі безглузді водії, які вміють хіба що красиво вмирати. «Триклятих хлопецьки!» – плюнув я і пішов виручати найближчого бовдура.Знаєте, що ще на місці? Знайомі проблеми.
У боях все ще багато (не самих розумних) спамерських пошукових роботів. Щоб ви розуміли: команда, у якої ботів більше, ніж у супротивника, як правило, програє. Кремнієві болванчики поступаються гравцям на порядок.
Як і раніше зустрічається помітний розкид за очками мощі (ОМ) – це умовний рівень вашого транспортно-бойового засобу. Чим крутіше деталі і чим їх більше, тим більше ОМ. Розкид в сотню, навіть в кілька сотень очок – дрібниця, нічого страшного. Але іноді доходить і до двох-трьох тисяч! За таку кількість очок цілком можна непогану машину побудувати.
«Справедлива» бійка. Ось зараз повоюємо.
Але, ймовірно, обидва ці питання скоро вирішаться самі собою. З початком ОБТ на сервера хлинуть хвилі нових гравців: тоді відпаде гостра потреба в ботах, а матчмейкінг вирівняється.
Інша проблема – навіть не проблема, а швидше крик душі. Гра, як і раніше занурює нас в переважно сірий світ. Можна, звичайно, сказати, що це постапокаліпсіс такий, але на думку відразу приходить близька по духу «Дорога люті», де пейзажі палахкотять яскравими фарбами. На жаль, судячи з усього, цей аспект гри вже не зміниться.
Трапляються дуже гарні краєвиди, годі й казати. Але від загальної тьмяності не втекти.
Новий лик пустки
На кожне знайоме обличчя доводилося два нових. Тут і там пролягли нові дороги. Звичні машини і деталі вели себе інакше, ніж я пам’ятав. Навіть гараж, здається, якось звузився. Але найголовніше – деякі водії закинули звичні справи і стали влаштовувати заїзди на швидкість, як в старих історіях. Без будь-якого зброї! Що за сила стежить за тим, щоб ніхто не проніс на трасу ракетницю-другу, – чорт його знає. Напевно хтось дуже могутній.
З осені в грі з’явилося чимало нового, в тому числі повноцінні гоночні змагання! Я і так годинами міг вивіряти, як можливості моїх коліс, кабіни і движка співвідносяться з вагою машини, а тут цілком собі чесні гонки, з трасами, які місцеві любителі швидкості проклали прямо по знайомим картам. Що цікаво, під час заїздів все озброєння дійсно знеструмлюється. Шкода, але зрозуміти можна. Тим більше що ніхто не забороняє по-дружньому рушити супернику в борт своїм болідом.
Помчали!
Тут не можна не сказати про інше нововведення: тепер в гаражі всього два слоти. Один під звичайну техніку, інший «під Левіафана». Все, більше місць в гаражі не буває, постапокаліпсіс все-таки, не розгуляєшся. З огляду на те, що для боїв і гонок в більшості випадків потрібні абсолютно різні машини, це не дуже зручно. Звичайно, можна просто зберегти потрібні креслення і потім довантажувати їх у міру потреби, але у мене ніяк не виходила це робити без зубоного скреготу (а я правда намагався).
Чіпляю кулемет до днища машини. Тому що можу собі дозволити.
Ще одна монетка, що впала в скарбничку любителів PvP за останній рік, – «Кланові війни». Це особливий режим для командних боїв чотири на чотири, де можна заробити дуже цінну уранову руду. Чим вище команда в тижневому заліку, тим більше руди дістається їх клану.
Навіщо водіям Пусток уран? А щоб зібрати саму рідкісну зброю – наприклад, вогнемет «Світлячок».
Додайте сюди ті ж «Гонки», «Штормове попередження», бої «Кожен сам за себе» і, звичайно, стандартні місії – і виходить непоганий набір PvP-розваг. А в Ladder (місцевий змагальний режим) кращим гравцям тепер видають нагороди – все як годиться.
Рік тому відсутність різноманітності в PvP було основною «болячкою» гри. Зараз залишається спокійно констатувати: болячка цілком зажила.
Очі не розбігаються – але вже не занудьгуєте.
висновки
… можна зробити тільки один висновок: весь останній рік банди Пусток росли і розвивалися. Наслідки їх розвитку видно неозброєним оком. Нам пора повернутися і навести тут порядок – інакше скоро буде пізно. Розвідник Степових Вовків Теодор Хочуграти (капрал) – майору Еріку Шталю.
Час, проведений в пустках ЗБТ, явно пішло грі на користь. Перед нами вже не новачок, вперше виїхав на трасу в пошуках слави і багатства, а досвідчений боєць, знає місцеві дороги як свої шість пальців (це якщо вважати обидві руки, зрозуміло) і прекрасно розуміє, куди наводити гармату, щоб потрапити точно в ціль.
До слова про запеклих бійців. Войовничі Степові Вовки дійсно повернуться в пустки – і, як обіцяють розробники, привезуть з собою цілий арсенал нових «залізяк»: від гаубиці і самонавідного кулемета до колісних дронів і курсових керованих ракет. Ціла нова фракція!