ігри

Age of Empires 4 огляд

Age of Empires 4 огляд

Жанр RTS зараз переживає не найкращі часи: великобюджетні стратегії реального часу вже давно стали великою рідкістю. Тим дивніше, що Microsoft вирішила відродити легендарну серію Age of Empires . З моменту релізу третьої частини гри на комп’ютер пройшло шістнадцять років, та й вона вийшла вкрай неоднозначною. Колишні розробники, Ensemble Studios , розповідали , що на певному етапі вони так далеко зайшли з переосмисленням геймплейних механік, що просили Microsoft перейменувати проект, як це було зі спін-офом Age of Mythology . Але їм не дозволили. У результаті, якщо не брати до уваги ремайстра 2019 року, фанати чекали повноцінного продовження серії майже два десятки років.

І нарешті дочекалися.
Age of Empires 4 - Ностальгічна жуйка з новим смаком

Такі різні, але все-таки разом

Всупереч поширеній думці, Age of Empires досить сильно відрізняється від тих же Warcraft або StarCraft . Безумовно, принцип скрізь той самий: як і в будь-якій іншій RTS, тут потрібно збирати ресурси, будувати базу, створювати юнітів і атакувати суперника. Проте Age of Empires, на відміну більшості аналогічних проектів, приділяє особливу увагу внутрішній економіці та розвитку поселення. Для процвітання держави важливо контролювати видобуток різних видів ресурсів, грамотно розподіляти навантаження між робітниками та стабільно рухатися вперед, щоб переходити в нові часи та відкривати технології. При цьому, звичайно ж, захищаючи свої володіння від зазіхань сусідів, навіть найменша помилка може призвести до поразки.

Досвід Age of Empires 3 показав, що різка зміна загальної концепції може негативно позначитися на продажах, – зрештою, це призвело до заморожування франшизи. Отже, нові розробники з Relic Entertainment постаралися врахувати помилки Ensemble Studios. Команда не стала знову змінювати напрямок серії — у цьому плані Age of Empire 4 повертається до основ. Зміни у формулі точкові, але їх вистачає, щоби значно освіжити традиційний для франшизи геймплей.
Age of Empires 4 - Ностальгічна жуйка з новим смаком

Взяти хоча б асиметричність фракцій. Як і в попередніх частинах, всі доступні в грі нації мають свої особливості, проте тепер вони ділять загальний пул бойових юнітів, — це зручно, якщо серед матчу раптом потрібно швидко змінити тактику. До того ж асиметричний геймплей нікуди не подівся: відмінності між фракціями далеко не обмежуються лише бійцями. Скажімо, всі нації того чи іншого виду потребують їжі, деревини, каменю і золота, проте ті ж русичі не володіють технологією кам’яних стін — а значить, не відчувають гострої потреби в камені. Зате вони мають покращені дерев’яні укріплення, які дозволяють добре утримувати позиції у перші епохи. У монголів взагалі немає жодних стін, але камінь їм потрібен чи не найбільше, тому що він йде на прискорений заклик юнітів: коли кочівники вичерпають запас ресурсів в окрузі,

В Age of Empire 4 на будь-яку дію є протидія незалежно від того, які нації беруть участь у матчі. Якщо у вашої цивілізації є доступ до кінноти, це зовсім не означає, що потрібно негайно збирати армію, що складається суцільно з вершників: цілком можливо, що у противника аналогічний юніт буде просто крутіший, тому в рівній по силах сутичці ви програєте. Обов’язково знайдеться ще якийсь трюк, який зламає безпрограшну, на перший погляд, стратегію. Так, англійські лучники вміють зводити на своїх позиціях частоколи, що захищають від кавалерійської атаки, а французькі латники відновлюють здоров’я поза бою — їх ніяк не можна залишати живими.
На жаль, морські битви й досі залишаються на задньому плані. Вони стали різноманітнішими, але, як і раніше, не чіпляють
На жаль, морські битви й досі залишаються на задньому плані. Вони стали різноманітнішими, але, як і раніше, не чіпляють
На жаль, морські битви й досі залишаються на задньому плані. Вони стали різноманітнішими, але, як і раніше, не чіпляють
На жаль, морські битви й досі залишаються на задньому плані. Вони стали різноманітнішими, але, як і раніше, не чіпляють
Словом, Age of Empires 4 постійно перевіряє, наскільки добре ви розумієте можливості власної нації та можливості суперників. Наприклад, Священна Римська імперія віддає перевагу черепашому стилю бою з упором на важкоозброєні піші війська. Вони без проблем можуть періодично здійснювати дрібні нальоти на ворожі поселення, проте монголи справляються з цим завданням ефективніше: їхні кінні лучники можуть обстрілювати ціль на ходу. Китай розганяє економіку за допомогою імперських чиновників, які збирають податок із будівель, а під час штурму фортець накриває ворожі загони пороховою артилерією. Делійський султанат взагалі наймає вчених, які пришвидшують дослідження технологій. Тому при грі за кожну націю є низка нюансів, що стосуються як мікроконтролю, так і стратегії розвитку в цілому.

100 років за мить

Хоча якість грабельних фракцій тримається на висоті, кількість все ж таки злегка підкачала: у релізній версії Age of Empires 4 доступні лише вісім націй. Для довідки, у другій частині, що вийшла 1999 року, їх було тринадцять, а відносно недавньої Definitive Edition — і зовсім тридцять п’ять. А з цих восьми націй лише чотири мають повноцінну сюжетну кампанію, яка розповідає про переломні моменти в історії країни. Припустимо, при проходженні за Русь доведеться чинити опір натиску Золотої Орди і стати свідком спалення Москви, а потім помститися монгольським загарбникам.
Сюжет подається через ролики, що поєднують CGI та живу зйомку. Виглядає дуже стильно та незвично.
Сюжет подається через ролики, що поєднують CGI та живу зйомку. Виглядає дуже стильно та незвично.
Сюжет подається через ролики, що поєднують CGI та живу зйомку. Виглядає дуже стильно та незвично.
Сюжет подається через ролики, що поєднують CGI та живу зйомку. Виглядає дуже стильно та незвично.
Сюжет подається через ролики, що поєднують CGI та живу зйомку. Виглядає дуже стильно та незвично.
Сюжет подається через ролики, що поєднують CGI та живу зйомку. Виглядає дуже стильно та незвично.
Самі собою сюжетні місії, як завжди, зводяться або до атаки супротивника, або до оборони якоїсь важливої ​​точки, — по-справжньому цікаві завдання зустрічаються досить рідко. Але це гаразд речей. Проблема в іншому: автори намагаються втиснути дуже багато інформації в рамки п’ятигодинної сюжетки — розповідь у кожній кампанії часто охоплює кілька століть, причому тимчасові рамки можуть будь-якої миті зміститися. В одній місії на дворі 1382 і ви обороняєте Москву, а в наступній – вже 1478, ласкаво просимо в кінець війни з Новгородської республікою. Настільки побіжний переказ історичних подій з перервами на геймплей важко засвоїти, якщо ви не розумієтеся на реальній історії — хоча часом і це не допомагає. В крайньому випадку, простіше потім знайти якийсь ролик на YouTube, Де за півгодини ту ж інформацію донесуть куди докладніше і простішою мовою.

Втім, сюжетна кампанія – це все одно одна довга прелюдія до мультиплеєрних битв, де гра розкривається повною мірою. Relic Entertainment досить відповідально підійшла до підготовки новачків: крім сюжетки та стандартного навчання в Age of Empires 4 також є режим “Мистецтво війни” – набір випробувань, що навчає гравців важливим нюансам. Правильному менеджменту ресурсів, виробничим ланцюжкам, прокачування технологій та принципу «камінь-ножиці-папір», який є основою бойової системи. Все ж таки він тільки на вигляд здається таким простим: у реальних матчах, де розуміти потрібно швидко, цей «трикутник» за відчуттями перетворюється на ікосаедр.
Наприкінці затяжного матчу карта залишається майже без ресурсів: ліси вирубані, копальні виснажені. Усі прагнуть відкусити останні шматки пирога.
Наприкінці затяжного матчу карта залишається майже без ресурсів: ліси вирубані, копальні виснажені. Усі прагнуть відкусити останні шматки пирога.
Наприкінці затяжного матчу карта залишається майже без ресурсів: ліси вирубані, копальні виснажені. Усі прагнуть відкусити останні шматки пирога.
Наприкінці затяжного матчу карта залишається майже без ресурсів: ліси вирубані, копальні виснажені. Усі прагнуть відкусити останні шматки пирога.

Наприкінці затяжного матчу карта залишається майже без ресурсів: ліси вирубані, копальні виснажені. Усі прагнуть відкусити останні шматки пирога.

Ще можна потренуватися в битвах з ботами, але на середньому рівні складності ІІ поводиться зовсім травоядно – краще відразу грати на високому або дуже високому. Ось тоді тактичні звички штучного інтелекту справді починають бути схожими на дії живого гравця. Він активно досліджує карту, відправляє невеликі загони на розвідку, перебудовує компонування армії спеціально під ваші війська. Якщо ви легко відбили пару набігів кінноти за допомогою копійників, то наступного разу до вас прийдуть лучники та піхота з мечами. Згодом навіть вчишся передбачати дії комп’ютерного опонента: з якого боку він нападе, коли саме займеться будівництвом укріплень.

Ця навичка здорово допоможе в мультиплеєрі, тому що живий опонент усіма силами намагатиметься зруйнувати вашу економіку. Навіть втрата одного селянина від рук двох-трьох лучників може серйозно загальмувати розвиток, а за родовища ресурсів розгортаються запеклі сутички на кілька фронтів. Саме тут і помічаєш безліч дрібних нововведень, які змушують оцінювати ситуацію з іншого ракурсу. Наприклад, можливість розмістити солдатів на стінах або механіку густих лісів, де юніти можуть чекати у засідці. Ландшафт починає грати ключову роль тактиці, оскільки розташування загонів біля впливає дальність їх огляду. Якщо раніше згруповані будівлі могли замінити собою стіни, то тепер поселення стали більш відкритими, тому їх складніше захищати.

Поки я зміцнював базу, ворог вирішив захопити всі святині та побудувати чудо світу.
В Age of Empires 4 дуже важливо діяти швидко, особливо в перші хвилини матчу: чим досвідченіший ваш суперник, тим вищий темп геймплею і дорожча ціна помилки. Такий розклад сподобається не всім, але боятися онлайн теж не варто. Хоча в передрелізній версії гри рейтингові битви не були доступні, Age of Empires 2: Definitive Edition алгоритм матчмейкінгу працював більш ніж справно. Дивно буде, якщо цю систему не перенесуть у нову гру — як і редактор карт, якого поки що не вистачає.

Проте Microsoft не вдарила в бруд обличчям. Незважаючи на деякі огріхи, Age of Empires 4 пропонує перевірений часом геймплей без зайвих нововведень. Він припаде за духом і старим шанувальникам серії, і новачкам, які без особливих проблем зможуть втягнутися в гру завдяки досить низькому порогу входження.

Одна з основних проблем Age of Empires 4, як не дивно, взагалі не пов’язана з геймдизайном: ціна базового видання гри становить понад дві тисячі рублів. Само собою, проект ААА-калібру не може коштувати копійки, але такий високий цінник для гри в такому нішевому жанрі гарантовано відштовхне частина аудиторії. Хоча, з іншого боку, є ще Game Pass … Втім, тут вже самі вирішуйте, як вам буде вигідніше чи зручніше.
 

Порадувало
Age of Empires 4 - Ностальгічна жуйка з новим смаком

  • грамотний розвиток ключових механік Age of Empires 2;
  • приємний інтерфейс та візуальний стиль;
  • індивідуальність фракцій;
  • інтуїтивно зрозумілий геймплей;
  • хороша читаність битв.

 Засмутило
Age of Empires 4 - Ностальгічна жуйка з новим смаком

  • слабка сюжетна кампанія;
  • морські бої досі лише доповнення;
  • несподівано висока ціна;
  • графіка могла бути й кращою.

 Як ми грали
До чого: ключ наданий видавцем.
На чому: ПК.
Скільки: 35 годин.
 Ачивка редакції
Age of Empires 4 - Ностальгічна жуйка з новим смаком
«Дивись в обидва»
Відволіктися і втратити величезну армію за секунди.
 Про локалізацію
Субтитри перекладено російською мовою. Озвучки немає, але юніти Русі говорять прекрасною давньоруською. Помилок у тексті я не помітив, але часом є проблеми з версткою: деякі числа іноді залазять за межі вікон інтерфейсу.
Age of Empires 4 - Ностальгічна жуйка з новим смаком

Вердикт
Age of Empires 4 – це відмінний союз старих та нових ідей. Гра дотримується традицій класики, але розбавляє звичний ігровий процес свіжими механіками, а на тлі тотального застою жанру це вже великий успіх.

Залишити відповідь

Вашу адресу електронної пошти не буде опубліковано. Обов'язкові поля позначені

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Втратив Пароль

Зареєструйтеся